OVAJ PROPIS JE AŽURAN NA DAN 31.3.2021. GODINE.
ZAKON O BUDžETU CRNE GORE ZA 2020. GODINU("Sl. list CG", br. 74/2019 i 61/2020) |
Budžet Crne Gore za 2020. godinu dat je u sljedećoj tabeli:
Budžet Crne Gore |
Iznos u € |
IZVORNI PRIHODI |
1,704,989,611.95 |
Porezi i doprinosi |
1,547,937,740.03 |
Ostali prihodi |
157,051,871.92 |
IZDACI |
2,040,879,206.80 |
Tekuća budžetska potrošnja |
1,858,882,449.57 |
Kapitalni budžet CG |
165,691,305.00 |
Otplata obaveza iz prethodnog perioda |
16,305,452.23 |
DEFICIT |
-335,889,594.85 |
PRIMARNI DEFICIT |
-232,545,578.41 |
OTPLATA DUGA |
539,590,000.00 |
Otplata glavnice rezidentima |
119,710,000.00 |
Otplata glavnice nerezidentima |
419,880,000.00 |
IZDACI ZA KUPOVINU HARTIJA OD VRIJEDNOSTI |
2,010,000.00 |
NEDOSTAJUĆA SREDSTVA |
-877,489,594.85 |
FINANSIRANjE |
877,489,594.85 |
Pozajmice i krediti |
331,489,594.85 |
Primici od prodaje imovine |
6,000,000.00 |
Korišćenje depozita države |
540,000,000.00 |
Primici u iznosu od 2.582.479.206,80 € se raspoređuju na:
1. TEKUĆI BUDžET |
947.122.365,90 € |
2. REZERVE |
133.630.500,00 € |
3. BUDžET DRŽAVNIH FONDOVA |
778.129.583,67 € |
4. KAPITALNI BUDžET |
165.691.305,00 € |
5. TRANSAKCIJE FINANSIRANjA IZDATAKA |
557.905.452,23 € |
Primici po vrstama i ekonomskoj klasifikaciji utvrđeni su u sljedećim iznosima:
Prilog u PDF formatu možete preuzeti ovdje
Dinamika potrošnje budžetom odobrenih sredstava za fiskalnu godinu realizovaće se zavisno od ostvarenja prihoda za određeni mjesec.
Vlada Crne Gore (u daljem tekstu: Vlada) može, na predlog Ministarstva finansija, usvojiti kriterijume za utvrđivanje redosljeda prioriteta u plaćanju Budžetom utvrđenih obaveza.
Potrošačka jedinica može ugovarati obaveze do iznosa sredstava koja su, planom potrošnje, odobrena od strane Ministarstva finansija.
Izdaci koji se finansiraju iz prihoda koje potrošačka jedinica ostvaruje vršenjem sopstvene djelatnosti ili pružanjem usluga, a na osnovu zakonskih ovlašćenja, izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja, a do iznosa planiranih Budžetom.
Izdaci koji se finansiraju iz prihoda koji su namjenski opredjeljeni u skladu sa zakonom, izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja, a do iznosa planiranih Budžetom.
Potrošnja u tekućem mjesecu iz st. 1 i 2 ovog člana odobravaće se na osnovu izvještaja Državnog trezora o ostvarenju prihoda iz st. 1 i 2 ovog člana za prethodni mjesec, osim za januar mjesec. Za januar mjesec ova sredstva odobravaće se po mjesečnom planu potrošnje.
Primici koje Ministarstvo odbrane ostvari od prodaje naoružanja i vojne opreme, prodaje i izdavanja bivše vojne imovine (nepokretnosti) i pružanja usluga, kao i sredstva po osnovu refundacije troškova od strane NATO izvršiće se do iznosa od 5.000.000,00 eura i služiće za finansiranje realizacije partnerskih ciljeva i opremanje Vojske u skladu sa NATO standardima uključujući i uniforme, kao i poboljšanje stambenih pitanja pripadnika Vojske i Ministarstva odbrane Crne Gore. Ove izdatke Ministarstvo odbrane evidentiraće na izdacima: 4131- Administrativni materijal, 4413-Izdaci za građevinske objekte, 4415-Izdaci za opremu i 4416- Izdaci za investiciono održavanje, kao prihod od sopstvene djelatnosti do visine njihovog ostvarenja.
Obaveze u tekućoj godini nastale po osnovu pravosnažnih sudskih odluka koje se tiču radnih sporova i sporova u vezi sa radom, finansiraće se iz sredstava opredjeljenih u okviru budžeta budžetskog korisnika kod koga je nastala navedena obaveza.
Sredstva koja su u tekućoj godini namijenjena isplati prinudnih sudskih rješenja, a koja se obezbjeđuju u okviru budžeta Ministarstva finansija, na poziciji 4630 - Otplata obaveza iz prethodnih godina, nakon nastanka troška po ovom osnovu, preusmjeriće se u korist iste pozicije budžetskog korisnika kod koga je nastao navedeni trošak, shodno odredbama Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti.
Sredstva Fonda za podršku opštinama za pred-finansiranje donatorskih projekata obezbijediće se u budžetu u iznosu do 1,50 miliona eura.
Izdaci potrošačkih jedinica u Tekućem budžetu koji se finansiraju iz kredita izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja i to:
1) Svjetske banke, za projekte:
a) "Unapredjenje poreske administracije";
b) "Energetska efikasnost u Crnoj Gori";
c) "Institucionalni razvoj i jačanje poljoprivrede Crne Gore" (MIDAS);
d) "Projekat upravljanja industrijskim otpadom i čišćenje" (HOT SPOTS) i
e) "Regulacija Lima (sa Grnčarom) u cilju borbe sa klimatskim promjenama i integralnog upravljanja prirodnim resursima";
f) "Rast i zapošljavanje"
2) Njemačke banke za razvoj (KfW):
a) "Energetska efikasnost u javnim ustanovama",
3) Banka za razvoj Savjeta Evrope, za projekte:
a) "Projekat rješavanja stambenih potreba građana pod povoljnim uslovima (1000+)",
b) "Projekat izgradnje i rekonstrukcije predškolskih ustanova u Crnoj Gori".
4) Evropska investiciona banka (EIB)
a) "Projekat ulaganja u infrastrukturu u oblasti obrazovanja".
5) Međunarodnog fonda za razvoj poljoprivrede pri UN-IFAD, u cilju jačanja infrastrukture u ruralnim područjima;
6) Za potrebe Ministarstva odbrane, za potrebe nadogradnje lako-oklopnih vozila;
Sredstva navedenih finansijskih aranžmana izvršavaće se u visini njihovih ostvarenja.
Sredstva Kapitalnog budžeta za izdatke potrošačkih jedinica koji se finansiraju iz kredita izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja, i to :
Evropske investicione banke (EIB), za projekte:
1) "Vodosnabdijevanje i otpadne vode";
2) "Projekat rekonstrukcije magistralnih puteva u Crnoj Gori";
3) "Projekat ulaganja u infrastrukturu u oblasti obrazovanja".
4) "Projekat izgradnje i rekonstrukcije objekata u oblasti zdravstva".
5) "Projekat Sanacija puteva i obilaznica" Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) za projekte:
1) "Unaprijeđenje lokalnih puteva";
2) "Projekat rekonstrukcije magistralnih puteva u Crnoj Gori".
3) "Projekat za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda i rehabilitaciju vodovodne i kanalizacione mreže u Opštini Danilovgrad";
Banka za razvoj Savjeta Evrope, za projekte:
1) Projekat izgradnje kapitalnog objekta - Zatvor u Mojkovcu,
2) "Projekat izgradnje i rekonstrukcije predškolskih ustanova u Crnoj Gori".
Njemačka razvojna banka (KfW), za projekat:
1) "Vodosnabdijevanje i odvođenje otpadnih voda na crnogorskom primorju"; Kineska EXIM banka, za projekat:
1) Izgradnja autoputa "Bar - Boljare", prioritetna dionica Smokovac - Uvač - Mataševo (evidentiraće se kroz Kapitalni budžet, budžet Ministarstva saobraćaja i pomorstva - Direkcija za saobraćaj, kredit Exim banke i sopstvena sredstva).
Ostalo:
1) za potrebe generalnog remonta pruge, sanaciju mostova i modernizaciju depoa i radionica, za koji će se kreditor utvrditi tokom godine
2) Za potrebe izgradnje objekata u oblasti pravosuđa i tužilaštva
Za realizaciju kapitalnog budžeta, za koje će se kreditor utvrditi tokom godine:
1) za izgradnje objekata bezbijednosti - kompleks objekata specijalne policije u Podgorici
2) za potrebe projekata "Izgradnja i rekonstrukcija i adaptacija objekata kulture"
3) za potrebe projekata "Izgradnja i rekonstrukcija sportskih objekata"
4) za potrebe projekata "Očuvanje životne sredine"
5) za potrebe projekata "Izgradnja lokalne infrastrukture"
6) za potrebe projekata "Izgradnja i rekonstrukcija objekata zdravlja"
7) za potrebe projekata "Izgradnja i rekonstrukcija objekata socijalnog staranja"
8) za potrebe projekata "Izgradnja i rekonstrukcija objekata obrazovanja i nauke"
9) za potrebe projekata "Unaprijeđenje turističke ponude"
Izdaci potrošačkih jedinica koji se finansiraju iz donacija izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja.
Izdaci opredijeljeni za potrebe projekta sticanja crnogorskog državljanstva prijemom zbog posebnog značaja za privredni i ekonomski interes Crne Gore, u okviru budžeta Agencije za investicije, na pozicijama 4141 - Službena putovanja, 4146 - Advokatske usluge, notarske i pravne usluge, 4147 - Konsultantske usluge, projekti i studije, 4193 - Izrada i održavanje softvera, izvršavaće se u visini njihovog ostvarenja, a do visine ostvarenja prihoda.
Ako službenici iz jedne potrošačke jedinice pređu u drugu potrošačku jedinicu, izuzetno od člana 45 stav 1 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, Ministarstvo finansija će po automatizmu izvršiti transfer sredstava za njihove bruto zarade, ostala lična primanja i pripadajući dio rashoda za materijal i usluge, shodno dobijenoj specifikaicji, uz prethodno pribavljenu saglasnost potrošačke jedinice iz koje se vrši prelazak.
Vlada će u 2020. godini, potpisati kreditne aranžmane ili će postati efektivni, u iznosu do 327.000.000,00 eura.
U skladu sa stavom 1 ovog člana, u toku 2020. godine, Vlada će potpisati ili će postati efektivni sljedeći kreditni aranžmani:
1) Sa Svjetskom bankom za potrebe realizacije projekta "Integrisanog razvoja koridora rijeka Save i Drine" u iznosu do 15.000.000,00 eura;
2. Sa Svjetskom bankom za potrebe dodatnog finansiranja "Drugog projekta energetske efikasnosti u Crnoj Gori (MEEP 2)", u iznosu do 4.500.000,00 eura;
3. Sa Svjetskom bankom za potrebe realizacije projekta "Rast i zapošljavanje", u iznosu do 10.000.000,00 eura;
4. Sa Evropskom investicinom bankom (EIB) za potrebe nabavke medicinske opreme i izgradnje i rekonstrukcije objekata u oblasti zdravstva, u iznosu do 10.000.000,00 eura;
5. Sa Evropskom investicionom bankom (EIB) Aneks Ugovora za Projekat Sanacija puteva i obilaznica oko gradova u iznosu do 6.000.000,00 eura;
6. Sa Evropskom investicionom bankom (EIB), za projekat rekonstrukcije magistralnih puteva u Crnoj Gori, u iznosu do 40.000.000,00 eura;
7. Sa Bankom za razvoj Savjeta Evrope (CEB), za potrebe Ministarstva pravde, za izgradnju kapitalnog objekta - Zatvor u Mojkovcu, u iznosu do 15.000.000,00 eura;
7a) Sa Bankom za razvoj Savjeta Evrope (CEB), za potrebe finansiranja privrednih subjekata, u iznosu do 70.000.000,00 eura;
8. Sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) za potrebe dodatnog finansiranja Projekta rekonstrukcije i unapređenja lokalnih puteva-projekat rekonstrukcije puta Berane-Kolašin, dionica Lubnice-Jezerine, u iznosu do 26.000.000,00 eura;
9. Sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) za potrebe dodatnog finansiranja Projekta za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda i rehabilitaciju vodovodne i kanalizacione mreže u Opštini Danilovgrad, u iznosu do 1.500.000,00 eura;
10. Sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), projekat "Rekonstrukcija magistralnih puteva", u ukupnoj vrijednosti od 40.000.000,00 eura, postaće dodatno efektivan iznos do 15.000.000,00 eura;
11. Za potrebe finansiranja projekta generalnog remonta pruge, sanaciju mostova i modernizaciju depoa i radionica, za koji će se kreditor utvrditi tokom godine, u iznosu do 14.000.00,00 eura;
12. za potrebe nabavke medicinske opreme i opremanja, za koji će se kreditor utvrditi tokom godine, u iznosu do 10.000.000,00 eura;
13. Zaduženje za potrebe Ministarstva odbrane, za potrebe nadogradnje lako-oklopnih vozila i nabavke helikoptera, u iznosu do 35.000.000,00 eura.
14. Za potrebe realizacije kapitalnih projekata, za koji će se kreditor utvrditi tokom godine, u ukupnom iznosu do 40.000.000,00 eura.
15. Za potrebe izgradnje objekata u oblasti pravosuđa i tužilaštva, u iznosu do 15.000.000,00 eura;
Vlada će u 2020. godini izdati garancije u ukupnom iznosu do 142.250.000,00 eura, i to:
1) Za kreditni aranžman između komercijalnih banaka u Crnoj Gori i Međunarodnih finansijskih institucija, u iznosu do 50.000.000,00 za potrebe finansiranja privrednih subjekata usled ekonomskih poteškoća prouzrokovanih pandemijom COVID 19;
2) Vlada će izdati pismo o potvrđivanju državne garancije na iznos od 12.000.000, 00 eura, za potrebe druge tranše kreditnog aranžmana između JP Regionalni Vodovod Crnogrosko primorje i Evropske banke za obnovu i razvoj, čija je ukupna vrijednost 24.000.000, 00 eura;
3) Za kreditni aranžman opštine Budva, u iznosu do 29.250.000,00 eura, za koji će kreditor biti određen tokom godine;
4) Za aranžman između Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Fonda za zaštitu depozita, u iznosu od 50.000.000,00 eura (stand-by aranžman);
5) Za kreditni aranžman Tehnopolis d.o.o. Nikšić, u iznosu do 1.000.000,00 eura, za koji će kreditor biti određen tokom godine.
Nedostajuća sredstva za finansiranje budžeta, u 2020. godini, iznose 878.000.000,00 eura.
Za finansiranje potreba iz stava 1 ovog člana, Vlada će, u 2020. godini koristiti depozite, u iznosu od 540.000.000,00 eura, dok će preostala sredstva u iznosu do 338.000.000,00 eura, biti obezbijeđena kroz zaduženje na međunarodnom i domaćem tržištu, kao i kroz donacije.
Izuzetno od stava 2 ovog člana, u slučaju potrebe za finansiranjem dodatnih troškova budžeta za 2020. godinu, kao i za potrebe stvaranja fiskalne rezerve za finansiranje budžeta za 2021. godinu, Vlada Crne Gore može se, dodatno zadužiti na način kako je to predviđeno stavom 4 ovog člana.
Sredstva za potrebe zaduženja iz st. 2 i 3 ovog člana, Vlada Crne Gore može obezbijediti kroz zaključenja kreditnog aranžmana sa finansijskim insitucijama, sa garancijom Svjetske banke (Policy Based Guarantee - PBG), kreditnim aranžmanima sa Međunarodnim monetarnim fondom, Svjetskom bankom, Evropskom Komisijom, iz sredstava kineske Exim banke, putem kreditnih aranžmana sa domaćim ili inostranim bankama, i/ili kroz emisiju obveznica na domaćem ili međunarodnom tržištu.
Vlada se može zadužiti za finansiranje projekta izgradnje autoputa "Bar - Boljare", prioritetna dionica Smokovac - Uvač - Mataševo, kod Kineske Exim banke ili druge finansijske institucije do visine neophodne za implementaciju navedenog projekta.
Od ukupnog iznosa za projekat izgradnje autoputa, 85% sredstava, odnosno 943.991.500,00 US dolara, obezbijeđeno je zaključenjem kreditnog aranžmana sa Kineskom Exim bankom, dok će preostalih 15%, biti obezbijeđeno iz sopstvenih sredstava ili kroz emisiju obveznica na inostranom ili domaćem tržištu, emisijom državnih zapisa, ili zaključenjem kreditnih aranžmana sa domaćim ili inostranim finansijskim institucijama.
Vlada, u 2020. godini može zaključiti svop ugovore i ugovore o kupovini derivata u skladu sa standardizovanim okvirnim ugovorom o finansijskim derivatima koji je uobičajen u poslovnoj praksi, odnosno na način uobičajen u poslovnoj praksi, radi zaštite od rizika kamatnih i/ili valutnih promjena u vezi sa zaključenim kreditnim ugovorima, emitovanim hartijama od vrijednosti (obveznicama) i/ili izdatim garancijama u skladu sa ovim zakonom i/ili prethodnim godišnjim zakonima o budžetu Crne Gore.
Vlada može zaključiti aranžmane u cilju regulisanja prava i obaveza po osnovu neriješenih dužničko-povjerilačkih pitanja nastalih sukcesijom duga SFRJ.
Transakcije finansiranja izvršavaće se do nivoa njihovog ostvarenja.
Nije dozvoljeno preusmjeravanje sredstava sa Projekta izgradnja auto puta "Bar - Boljare".
Sredstva opredijeljena za realizaciju projekta "Reforma javne uprave" ne mogu se preusmjeravati, odnosno koristiti za druge namjene.
Otpuštanje sredstava opredjeljenih za realizaciju projekata "Reforma javne uprave" vršiće se u skladu sa dinamikom realizacije planiranih aktivnosti u tekućoj godini.
Preusmjeravanje sredstava sa posebnih programa u okviru budžeta Uprave za imovinu, opredjeljnih za potrebe objedinjenih/centralizovanih nabavki, može biti realizovano, u skladu sa članom 45 Zakona o budžetu i fiskalne odgovornosti, uz obezbijeđenu prethodnu saglasnost organa za čije potrebe su sredstva opredijeljena u okviru budžeta Uprave za imovinu.
Izmjene ugovora o javnoj nabavki i izmjene ugovora po osnovu pregovaračkog postupka bez prethodnog objavljivanja poziva za nadmetanje kojim se vrši povećanje vrijednosti ugovora, mogu se realizovati za potrošačke jedinice budžeta Crne Gore, shodno odredbama Zakona o javnim nabavkama, uz prethodnu saglasnost Ministarstva finansija o obezbijeđenim sredstvima.
U cilju stvaranja tehničkih uslova za implementaciju projekta "Podrška programu za samozapošljavanje", Ministarstvo finansija će izvršavati preusmjeravanje sredstava, shodno dinamici realizacije projekta, sa Ministarstva finansija, sa programa "Finansiranje i ugovaranje sredstva EU pomoći", na korespondirajuće stavke i izvore finansiranja u okviru budžeta Zavoda za zapošljavanje Crne Gore.
U smislu stava 1 ovog člana, sredstva za implementaciju projekta obezbijeđuju se iz donacija iz fondova Evropske unije i iz sredstva obezbijeđenih za ko-finansiranje i preusmjeravaće se na način da se sredstava na poziciji Ostali transferi institucijama u okviru budžeta Ministarstva finansija, sa programa "Finansiranje i ugovaranje sredstva EU pomoći" preusmjeravaju na poziciju Ostali transferi pojedincima u okviru budžeta Zavoda za zapošljavanje Crne Gore, na program Podrška programu za samozapošljavanje, po jednakim iznosima sa korespondirajućih izvora finansiranja.
Prihodi po osnovu vlasništva i ostvarene dobiti privrednih subjekata u državnom vlasništvu u Crnoj Gori iz oblasti energetike, će se u 2020. godini koristiti za regulisanje međusobnih dužničko - povjerilačkih odnosa tih subjekata, proisteklih iz zakonskih obaveza snabdijevanja i balansiranja sistema, i realizaciju prioritetnih kapitalnih investicija u energetskom sektoru.
Vlada može, po zahtjevu, odobriti finansijsku podršku, na period do 36 mjeseci, opštinama korisnicima sredstava Egalizacionog fonda, do iznosa učešća u planiranim sredstvima Egalizacionog fonda shodno Planu akontativne raspodjele sredstava Egalizacionog fonda opštinama za 2020. godinu.
Opštine će sa Ministarstvom finansija potpisati ugovore o regulisanju međusobnih prava i obaveza po navedenim pozajmicama.
Sredstva iz stava 1 ovog člana izvršavaće se sa izdatka 4514 - Pozajmice i krediti opštinama, u visini njihovog ostvarenja, a opredijeliće se shodno dinamici koju utvrđuje Ministarstvo finansija.
Raspored sredstava Budžeta po potrošačkim jedinicama i izdacima po ekonomskoj klasifikaciji, vrši se u posebnom dijelu koji glasi:
Prilog u PDF formatu možete preuzeti ovdje
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Crne Gore" a primjenjivaće se od 1. januara 2020. godine.
Samostalni član Zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o budžetu Crne Gore za 2020. godinu
("Sl. list CG", br. 61/2020)
Član 10
Ovaj zakon stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Crne Gore".