Poštovani posjetioci, sajt nadalje neće biti ažuriran usljed odluke kompanije Paragraf Lex da se privremeno povuče sa tržišta Crne Gore.

Svi propisi na sajtu kao i ostale informacije ažurirane su zaključno sa 31.3.2021.

Zastava Srbije | Zastava Bosne i Hercegovine

DRŽAVNA REVIZORSKA INSTITUCIJA: Pozitivno mišljenje na Predlog završnog računa budžeta za 2014. godinu


Državna revizorska institucija (DRI) dala je, na osnovu finansijske i revizije pravilnosti, pozitivno i uslovno mišljenje na Predlog završnog računa budžeta za 2014. godinu.

Finansijskom revizijom, utvrđeno je da je Predlog zakona o završnom računu budžeta pripremljen u svim materijalno značajnim aspektima, u skladu sa Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti ("Sl. list CG", br. 20/2014 i 56/2014) i Pravilnikom o načinu sačinjavanja i podnošenja finansijskih izvještaja budžeta, državnih fondova i jedinica lokalne samouprave ("Sl. list CG", br. 23/2014).

“Prihodi i rashodi prikazani su realno i objektivno u svim materijalno značajnim stavkama i ne sadrže materijalno značajne greške kod iskazivanja rezultata odnosno deficita”, saopštili su iz DRI.

Revizijom pravilnosti, kako se dodaje, utvrđeno je da potrošačke jedinice, korisnici budžetskih sredstava nijesu u svim materijalno značajnim aspektima uskladili poslovne aktivnosti sa zakonskim i drugim propisima koji regulišu budžetsko poslovanje u Crnoj Gori.

Kolegijum DRI, kojim je rukovodio predsjednik Senata, Milan Dabović, prilikom revizije Predloga zakona o završnom računu budžeta dao je preporuku Ministarstvu finansija da u budućem periodu, prilikom planiranja godišnjeg budžeta, u potpunosti uskladi opšti i posebni dio budžeta i da dosljedno sprovodi utvrđena pravila propisana godišnjim zakonima o budžetu.

“Revizijom je utvrđeno da je u prošloj godini budžetska potrošnja prekoračena u iznosu od 424,24 miliona eura. Od ukupno iskazanog prekoračenja budžetske potrošnje izdaci u iznosu od 363,87 miliona eura predstavljaju dozvoljena prekoračenja u skladu s Zakonom o budžetu i fiskalnoj odgovornosti ("Sl. list CG", br. 20/2014 i 56/2014)”, navodi se u izvještaju.

Nedozvoljena prekoračenja u iznosu od 60,37 miliona eura odnose se na ostvarene izdatke koji nijesu planirani Zakonom o budžetu za 2014. godinu ("Sl. list CG", br. 61/2013).

Od tog iznosa skoro 45 miliona eura odnosi se na izdatke za kupovinu hartija od vrijednosti od Elektroprivrede Crne Gore, u skladu s članom 12 stav 4 i 5 Zakona o budžetu za 2014. godinu.

“Revizijom je utvrđeno da član 12 stav 4 i 5 Zakona o budžetu za 2014. godinu nije usklađen s članom 16 u Posebnom dijelu Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti ("Sl. list CG", br. 20/2014 i 56/2014), gdje je trebalo planirati uvećanje izdataka za kupovinu hartija od vrijednosti u navedenom iznosu. To je kod izvršenja budžeta imalo za posljedicu prekoračenje izdataka u odnosu na planirane godišnjim Zakonom o budžetu države. Odnosno ova neusklađenost dovela je do prekoračenja budžetske potrošnje u iznosu od skoro 45 miliona eura.”

Iz DRI su naveli da se, kada su u pitanju nedozvoljena prekoračenja, sredstva u iznosu od 1,07 miliona eura odnose na kupovinu hartija od vrijednosti od Investiciono razvojnog fonda (IRF) u skladu sa Zakonom o investiciono razvojnom fondu Crne Gore ("Sl. list CG", br. 88/2009 i 40/2010 - ispr.).

“Izdaci potrošačkih jedinica po osnovu sudskih odluka u iznosu od 14,3 miliona eura izvršeni su na teret korisnika budžeta koji su uzrokovali sudske troškove sa pozicije 463 - Otplata obaveza iz prethodnog perioda”, objasnili su iz DRI.

DRI je preporučila da Vlada prilikom planiranja budžeta kroz godišnje zakone o budžetu planira iznose prihoda ostvarene obavljanjem sopstvene djelatnosti potrošačkih jedinica i da se realizovani prihodi koriste u skladu sa ograničenjima utvrđenim godišnjim zakonom o budžetu.

Iz DRI su objasnili da je Zakonom o budžetu za 2014. godnu utvrđeno da će prihodi koje ostvari potrošačka jedinica sopstvenom djelatnošću, a na osnovu zakonskih ovalašćenja, služiti isključivo za finansiranje izdataka te potrošačke jedinice, do iznosa koji su planirani budžetom.

“Revizijom je utvrđeno da isti nijesu planirani Zakonom o budžetu za 2014. godinu i da nijesu iskazani u članu 3 i 4 Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za prošlu godinu”, kazali su iz DRI.

Revizori su ocijenili i da je potrebno da Ministarstvo finansija obezbjedi odgovarajuću evidenciju stanja i prometa računa koji su u sistemu Konsolidovanog računa državnog trezora na klasi 1 Glavne knjige trezora, u skladu s članom 6 Pravilnika o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Republike, budžete vanbudžetskih fondova i budžete opština ("Sl. list RCG", br. 35/2005, 37/2005 - ispr., 81/2005 i "Sl. list CG", br. 2/2013).

DRI je, uvidom u Poreski završni račun za prošlu godinu utvrdila da nijesu obezbjeđeni podaci na osnovu kojih se može utvrditi tačan iznos poreskog duga i iznos pretplate na početku i na kraju poslovne godine, kako je utvrđeno članom 10 Pravilnika o poreskom knjigovodstvu ("Sl. list RCG", br. 81/2006).

“Poreska uprava treba da obezbjedi knjigovodstvenu evidenciju usaglašenu, u dijelu iskazanih stanja na računima klase 1 računi novčanih sredstava, klase 3 računi obveznika javnih prihoda (uključujući i račune depozita) i klase 7 računi javnih prihoda, sa Pravilnikom o poreskom knjigovodstvu”, rekli su iz DRI.

DRI je dala preporuku i da se Ministarstvo finansija pridržava Uredbe o uslovima za odlaganje naplate poreskih i neporeskih potraživanja (Sl. list CG, br. 67/2009, 23/2010, 62/2010 i 53/2013).

DRI je preporučila da se na grupi računa 463 - Izdaci za otplatu obaveza iz prethodnog perioda evidentiraju izdaci za otplatu neizmirenih obaveza koje nijesu planirane budžetom potrošačkih jedinica, kao i da se račun ne tereti po osnovu izdataka čija obaveza plaćanja dospijeva u tekućoj fiskalnoj godini.

DRI je revizijom utvrdila da je Ministarstvo finansija, na teret računa 463, a na osnovu zaključka Vlade od 22. novembra 2012. godine kojim je usvojila informaciju o isknjižavanju infrastrukture Jadransko brodogradilište Bijela na području brodogradilišne luke KO Bijela i upisu iste u svojinu države Crne Gore, prenijela sredstva u iznosu od 2,36 miliona eura tom preduzeću.

“Međutim, navedenu obavezu je potrebno evidentirati kao kapitalni izdatak, s obzirom na to da se radi o infrastrukturi za koju je država, po procijenjenoj vrijednosti na dan 30. jun 2012. godine, platila Jadranskom brodogradilištu i prenijela u državnu svojinu”, kazali su iz DRI.

Iz DRI su preporučili da, pored evidentnih unapređenja sistema unutrašnjih finansijskih kontrola, treba i dalje sprovoditi aktivnosti na uspostavljanju funkcije finansijske kontrole i unutrašnje revizije u potrošačkim jedinicama u skladu sa Zakonom o unutrašnjoj finansijskoj kontroli u javnom sektoru i standardima interne revizije.

Izvor: Vebsajt RTCG, 15.10.2015.